Tilbage til forsiden Print SiteMap E-Mail
SimaNet.dk
Hjemmesider - Internetløsninger
 
 
 
Produkter
Om SimaNet.dk
Support
Kontakt
 
 



Tlf.
webdesign & CMS system
 

Søgemaskineoptimering For Begyndere!

Søgemaskineoptimering kan være så avanceret og kompliceret som man vil gøre det til. Det er klart at der er fordele ved avanceret søgemaskineoptimering som ikke er tilstede ved den grundlæggende søgemaskineoptimering – Til gengæld kan man med sindsro stille sig selv det spørgsmål om det er rimeligt at investere de ekstra ressourcer i den avancerede søgemaskineoptimering, i hvert fald ud fra en kommerciel synsvinkel. Men uanset hvad man mener tænker, tror og mener om søgemaskineoptimering så er den nødvendig for seriøs online markedsføring. Derfor starter vi med det helt grundlæggende i denne artikel, hvor temaet er altså er søgemaskineoptimering for begyndere.

Hvad er søgemaskineoptimering?

Den helt ultakorte version af søgemaskineoptimering er at producere indhold til sin hjemmeside som er læsevenligt for søgemaskinen. Det vil sige at søgemaskinen er i stand til at læse, og ikke mindst registrere disse data. Det er således ikke i bund og grund indholdet af siden som er søgemaskine optimeret men simpelthen de data der ligger på siden. Uden at gå i for store tekniske detaljer så læser en søgemaskine de enkelte hjemmesider ved hjælp af robotter som opsøger de enkelte hjemmesider via link på de pågældende sider. Når robotten kommer ind på en side registrerer den enten som en helt ny side eller som en opdatering af en side som søgemaskinen allerede kender. Der er ting som en robot kan læse og ting som den ikke kan læse. Jo mere gennemsigtigt, det vil sige læsevenlig en side er jo mere søgemaskine optimeret er den.

Hvad er søgemaskine optimeret indhold i 2011?

De forskellige søgerobotter kan læse almindelig tekst, kan læse html-kode og forskellige former for billede- og videoformater. I forbindelse med billede og video er det en god regel at give så mange detaljer som muligt i de beskrivende sektioner som overhovedet muligt. Eksempelvis er det en rigtig god ide at der er sammenhæng mellem titel på billedet og beskrivelse af billedet – Det gør indholdet langt mere troværdigt for søgemaskinen.

I øjeblikket kan søgemaskinerne ikke læse java-script eller flash-formater. Der arbejdes på dette, men det er ikke muligt i øjeblikket. Derfor er brug af flash-banner på en side, uanset hvor grafisk flot og effektivt det nu engang er ikke søgemaskine optimering. Det vil i bedste fald blive noteret som neutralt indhold ved søgemaskinerne, i værste tilfælde vil det være en negativ faktor for rangering af siden på søgemaskinens resultatsider. Dette forhold skal tænkes ind, hvis der skal arbejdes med effektiv markedsføring på den enkelte side. I en senere artikel vil vi komme ind på brugen af java-script og flash-bannere, og hvordan man kan drage positiv udbytte af disse formater i forhold til markedsføring og salg. Som afsluttende kommentar i denne sektion så vil søgemaskinerne over tid kunne læse mere og mere indhold på de enkelte sider, men tænk altid på brugerens oplevelse først frem for søgemaskinens dataregistrering.

Afsluttende kommentarer om søgemaskiner

Nu kunne det godt fremstå som om at søgemaskinerne er fuldt automatiseret i kraft af robotterne bliver sendt ud og medbringer data tilbage som så automatisk bliver registreret. Google er den mest fuldautomatiske søgemaskine, men Google har udviklet sig til at blive mere og mere en hybrid. Det vil sige, at der sidder mange menneskelige kontrollanter i hvert eneste land og tjekker om dels hjemmesiderne lever op til Google’s krav og Google’s myteopspunde algoritme også gør de rigtige ting. Yahoo har altid været en hybrid, hvor der hele tiden har været et klar forskel mellem de automatiske data og de indsamlede menneskelige data. Bing, tidligere kendt som MSN, har udviklet sig voldsomt de seneste par år, og overtager med udgangen af 2012 Yahoo’s data så det bliver meget spændende at følge.

Hvad skal du huske i forhold til søgemaskineoptimering?

1.       Søgemaskinen skal kunne læse så meget af indholdet på din side som overhovedet muligt – Er du seriøs, har du ikke noget at skjule – Vis hvad du kan!

2.       Sørg for at lave indhold som er rettet mod dine brugere/kunder frem for søgemaskinen. Reel menneskelig trafik er langt mere værd end besøg fra diverse søgemaskine robotter. Desuden registrerer søgemaskinerne hvor populær din side er, og jo mere populær den er jo bedre placering vil du opnå på søgemaskinens resultatsider.

3.       Begræns antallet af udgående link fra din side. Jo mere temarelevant du kan gøre din side jo stærkere vil din side fremstå hos søgemaskinerne. Undgå derfor for meget støj på din side. Arbejd hårdt for at i hvert fald det første skærmbillede er fuldstændig dedikeret til den enkelte sides tema.


Hjemmeside fra....
Simanet.dk tilbyder nu responsive hjemmeside Responsive webdesi...
Nyt Nyt
Hosted Webshop Dine varer sælger næsten sig selv... Se mere
 
Dem vi sponserer