Tilbage til forsiden Print SiteMap E-Mail
SimaNet.dk
Hjemmesider - Internetløsninger
 
 
 
Produkter
Om SimaNet.dk
Support
Kontakt
 
 



Tlf.
webdesign & CMS system
 

Generelt om markedsføring med SimaCommunicator

De fleste er efterhånden klar over at succes på Internettet hænger meget sammen med placeringen på Google. Derfor er vores eget system ”SimaCommunicator” opbygget så det er let for brugeren at gøre hjemmesiden ”synlig” for søgemaskinerne. Er dette helt sort snak, er denne artikel lige noget for dig.


Hvad er Google?

På Internettet findes der som bekendt millioner af hjemmesider og man kan få oplysninger om stort set alt, hvis blot man kan finde den rigtige hjemmeside. Google (www.google.dk) er uden tvivl det mest anvendte sted at søge informationer, og lad dig ikke snyde af sidens ret simple opbygning.


På forsiden af Google er der ét felt hvor man kan taste ét eller flere søgeord. I dette eksempel ønsker jeg at søge på Hoteller i Skagen.

Som bruger taster jeg ”Hotel Skagen” hvilket fortæller Google at jeg ønsker at søge på alle hjemmesider hvor disse to ord forekommer, men ikke nødvendigvis i samme rækkefølge.

 

Det er naturligvis ikke tilfældigt hvilke sider jeg finder i mit resultat, kun de virksomheder der har opbygget deres hjemmeside med ”Hotel” og ”Skagen” som nøgleord vil forekomme i mit søgeresultat. Som bruger kunne jeg have valgt at søge på ”Hoteller” og igen er det vigtigt at virksomheden jeg vil finde, har tænkt på flere kombinationer af søgeordet.




Resultatet af min søgning er opdelt i to dele – de såkaldte ”Sponsorerede links” som viser de virksomheder der har betalt for givne søgeord. Disse virksomheder ses i højre side og øverst i det blå felt. Virksomheder der annoncerer under ”Sponsorerede links” betaler x øre/kroner hver gang en bruger klikker på deres annonce og prisen for denne placering kan ændre sig minut for minut alt efter hvad andre er villige til at betale for den samme plads. Dette kan selvsagt blive en bekostelig affære, men er for mange alt afgørende for succes.

 

 

Hele denne del kaldes for Google AdWords og vil ikke være beskrevet nærmere i denne artikel, men i et afsnit for sig.

 

 

Ser man bort fra de ”Sponsorerede links” er der de sider som ved ”egen hjælp” har kæmpet sig frem til en placering på side 1. I dette tilfælde er det www.skagenhotel.dk og hvis man samtidig kigger på den smalle blå linie øverst i skærmbilledet, kan man se at denne side viser ”1-10 ud af ca. 506.000 for Hotel Skagen” hvilket viser hvor mange andre sider der indeholder netop disse 2 ord – en hel del. Det siger næsten sig selv, hjemmesider placeret på de første sider, er de sider der ofte ses. I modsætning til ”Sponsorerede links” er det nemlig gratis at ligge på disse pladser, men det kræver en stor viden om hvordan Google fungere og placere hjemmeside i dens eget index.

Hvordan man får sin egen hjemmeside med helt frem i forreste felt, er som sagt lidt af en videnskab, og mange virksomheder lever af at rådgive andre om hvordan. Der er nu en hel del man selv kan gøre og i det efterfølgende vil jeg komme lidt mere ned i detaljerne.




Google bot:


Google har en lille robot – et system – der med jævne mellemrum besøger alle tilmeldte hjemmesider på Internettet og giver dem en rang (Rank) fra 0 til 10 alt efter hvor vigtig Google finder siden. Problemet er at der ikke er nogen der præcis ved hvad der skal til for at få den bedst mulige Rank og det ændre sig også en smule med jævne mellemrum. Der findes dog nogle kendte kriterier der skal være opfyldt.


Det tager tid:
Først og fremmest skal man som ejer af en hjemmeside være klar over at dette tager tid. Når hjemmesiden er færdig og man tilmelder den til Google, går der måneder før man ser resultatet af sine anstrengelser. Det er dog vigtigt at man ikke tilmelder sin hjemmeside før den er helt færdig, en halvfærdig hjemmeside kan gøre at Google’s robot vurdere siden som uinteressant og venter en periode med at besøge siden igen. Derfor gælder det om at kende ”Robotten” bedst muligt og gøre hvad man kan for at gøre den tilfreds.

 
MetaTag’s:
Dette er en række koder som skal placeres bestemte steder på de enkelte sider der tilsammen danner din hjemmeside. Allerede her vil mange stige af og heldigvis sikrer vores SimaCommunicator at dette bliver gjort ud fra de tekster du indtaster i systemet. De forskellige Metatags indeholder bl.a. de korte beskrivelser du ser på Google når du søger og også de nøgleord du finder relevante for de enkelte sider.


Google Tekst:
Google’s robot kigger ligeledes efter overskrifter på dine sider og genkender dem bedst hvis de er markeret med et såkaldt <H1> tag. Igen er SimaCommunicator opbygget så du med få klik kan markere en overskrift med en korrekte kode. Det er ydermere vigtigt at der er masser af god tekst på dine sider og igen, at de ord du mener er nøgleord går igen flere gange i teksten – men uden at overdrive. Søger man på nettet om dette emne, siger man at de enkelte sider typisk bør indeholde mellem 150 og 450 ord.


Sitemap:
Din hjemmeside skal indeholde en såkaldt ”Sitemap” der gør det lettere for Google’s robot at finde rundt. Sitemap er en slags kort over hvordan man kommer fra den ene side til den næste og hvor man så kan komme hen derfra. Formatet og udformningen skal være i et helt bestemt format, men også denne del er der taget højde for i SimaCommunicator – den sørger selv for at holde hjemmesidens sitemap opdateret til næste gang Google’s robot kommer forbi.


Links og tilmelding til Google:
Når din hjemmeside er klar til at blive søsat, skal den tilmeldes Google, hvilket er gratis. Dette er noget din sima-konsulent hjælper dig med og det er naturligvis meget vigtigt. Først når siden er tilmeldt, ved Google at den eksisterer og at den skal sende sin robot forbi. Der kan gå flere dage før dette sker første gang, men det er nemt for dig at vide når den har været der. Hvis du i søgefeltet på Google skriver ”site:www.[din hjemmeside].dk og søger – vil du se de enkelte sider Google har fundet hvis den har været på besøg.

En anden og meget vigtig detalje er, at Google kan se at andre sider på nettet linker ind til din hjemmeside. Helst skal det være sider der indeholder de samme søgeord som din side, men det er vigtigt at der er link ind til siden. Der findes en masse sider du gratis kan tilmelde dig – en slags registre hvor du sammen med din URL (www-adresse) laver en kort beskrivelse for at blive optaget. Der findes hundredvis af denne slags registre og man kan søge dem via Google.

Som sagt er dette en videnskab og ikke noget man bare lige gør, men det er altafgørende for om din hjemmeside bliver en succes.

En hjemmeside der ikke bliver fundet er som en avis der ikke bliver uddelt.


Tilbage er der kun at være tålmodig – efter de første måneder kan du se resultatet på Google, men der kan nemt gå et år for din hjemmeside har kæmpet sig frem blandt de mange konkurrenter.

Dette er selvsagt ikke noget man bare lige gør uden at vide noget om emnet. Hvis du ikke vil bruge en masse tid på at sætte dig ind i alle disse regler og teknikker, kan du i samarbejde med simanet.dk og Communicator få en løsning der giver dig en masse fordele.


Hjemmeside fra....
Simanet.dk tilbyder nu responsive hjemmeside Responsive webdesi...
Nyt Nyt
Hosted Webshop Dine varer sælger næsten sig selv... Se mere
 
Dem vi sponserer